Progressive core
Context
Our main mission was designing an authentic and engaging development strategy that has at its core the community while also focusing on the location’s cultural heritage and identity. The Yliskyla and Laajaslalo community was at the center of our proposal. The objective was delivering an inclusive and proactive urban platform for a productive community. Laajaslalo has its identity highly connected to the “island” concept and all the attributes that define it: familiarity, community, open green spaces, waterfront accessibility now completed by connectivity to the center of Helsinki (new tram line). Our proposal aims to build upon the existing resources by embracing the community values of equality, familiarity, neighborly, outdoorsy and active people while bringing to the area the benefits of urbanization: higher densification and extended diversity of commercial, public and productive spaces. So, the real challenge was delivering a master-plan solution that emphasized the area’s core attributes and empowered the community to grow organically by embracing an urbanization strategy that was relevant to their values and vision.
Concept
The main idea was creating shared value by making sure every commercial high revenue space developed brings added social value to the community. Thus using high valued real estate as a tool of social equality and integration rather than as a social segmentation tool. All over the world, we can find examples of mixed-cities focused on short time high revenue generation (bars, hotels, offices and high end real-estate) without any real community social development efforts. Also, many shore line locations are in danger of becoming examples of social segmentation, exclusive to high end real-estate owners. We strongly believe that the local values and policies of the community are what make this location a strong candidate in becoming a best practice case of a productive and proactive bloc, a progressive core that uses natural and economical resources towards generating a developing community platform authentic to its values and heritage. Solution:Our solution for a progressive space in Yliskyla, was to reimagine the boulevard concept and restoring public space to pedestrians and cyclists by reclaiming it from the cars while also making sure fast mobility to and from the site and commercial cars are not restricted from the area.
Tämä on todella paras ratkaisu. Esimerkiksi Kiinassa on tällaisia samankaltaisia rakennuksia suunnitelmissa. Tästä on todella paljon hyötyä myös meillekin. Talot rakennettaisiin älykäin ja digtaalisin ominaisuuksin ja valokuituyhteys saisi kattavuuden rakennuksiin ja ympäristöön. Samalla myös tuleva 5G-yhteys mahdollistaa nopean yhteyden alueella, jonka myös voisi rakentaa ympäristöön. Uusiutuvaa energiaa käytettäisiin rakennuksissa aurinkopaneeleita ja maalämpöä sekä ilmalämpöpumppuja rakentaen, jotka tuottavat energiaa rakennuksiin. Älykkäissä toiminnoissa rakennuksissa on vain kyberturvallisuus se asia, joka täytyy ottaa vakavasti huomioon, jotta järjestelmät toimisivat turvallisesti.
Way! Todella erilainen ja puoleensa vetävä! Futuristinen jopa, hyvässä mielessä! Tosin itse bulevardi jää tässä sivuosaan, mutta se nyt on ollut samankaltainen kaikissa ideoissa, ja toiminnee tässäkin. Spora myös jatkumaan ja liittymän raidejokeriin, niin on aika hyvä.
Huomioiden Suomen ilmaston voin kuvitella kuinka laajat ja puuttomat aukiot pitkine siltoineen olisivat tuulisia ja tyhjiä meren armoilla. Nykyistä luontoa ja saaristomaisemaa ei ole kunnioitettua yhtään. Tämä voisi toimia Kiinassa, muttei Suomessa. Havainnekuvat ovat näyttäviä, mutta ne eivät piilota suunnitteluvirheitä.
Tämä suunnitelma ei taatusti ole toteutettavuudeltaan vaivaton. Se ei myöskään kunnioita alueen luontoa millään lailla ja massaltaan aivan liian mittava.
Luovasti suunniteltu alue jossa rakennusmassat on ilmeisesti keskitetty tuohon venesataman alueelle?
Tässäkin ehdotuksessa olisi auttanut perinteinen asemakaavaesittäminen. Nyt jää hieman ilmaan, miten tämä oikeasti sijoittuu kartalle. Pienistä seliteteksteistä ei saa havainnekuvasta selvää eli paljon jää arvailun varaan asioita. Venesatamanlahtea on runsaasti rakennettu, samoin Tengströmin puistoa, joka pitäisi säästää viheralueena..
Lahtea on kaivettu kanaviksi ja venelaiturialueeksi. Kerrostaloja on rakennettu keinosaarille siltayhteyksien varaan. Mielenkiintoinen kohta on tuo bulevardin jakaminen rakennetun alueen ympäri. Näyttää myös siltä, että autoliikenne olisi viety tunneliin ainakin osittan. Tämän ymmärtäisin myös tuolla tekstiosuudella jossa “liikenteellisesti suositaan jalankulkijoita ja pyöräilijöitä”. Tuollainen ratkaisu vähentää liikenteen haittavaikutuksia. Miten liikenne saapuu sillalle? Onko siltoja kaksi vaiko yksi? Missä on veneiden säilytysalueet, noilla rakentamattomilla saarillako? Tähän ehdotukseen pitäisi tutustua tarkemmin.